Na plac manewrowy Komunikacji Beskidzkiej przy ul. Legionów w Bielsku-Białej dotarły już wszystkie z zamówionych 26 ekologicznych autobusów na gaz CNG.

To druga, ostatnia partia 13 nowych ekologicznych i bezpiecznych autobusów marki Solaris Urbino 12 CNG. Wkrótce wyjadą na drogi powiatu bielskiego i okolic. Mieszkańcy regionu mieli już okazję podróżować nowymi pojazdami, bowiem autobusy z pierwszej partii wożą pasażerów od czerwca. Wszystkie mają 12 m długości, przewożą jednorazowo w komfortowych warunkach do 90 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących.

Autobusy są wyposażone w klimatyzację, monitoring, wi-fi, gniazdka na USB, mają przyciemniane szyby i są niskopodłogowe, co zdecydowanie ułatwia wsiadanie wszystkim osobom, które mają problemy z poruszaniem się. Nie tylko w ten sposób są przyjazne pasażerom niepełnosprawnym, wyznaczono bowiem też miejsce dla psa przewodnika osoby niedowidzącej.

– Pojazdy są nowoczesne, wygodne, funkcjonalne i chyba nie mniej ważne ekologiczne, bowiem używany do napędu gaz ziemny emituje śladowe ilości szkodliwych substancji – mówi starosta Andrzej Płonka. Autobusy są napędzane silnikami gazowymi o pojemności 8,8 l i mocy 239 kW, spełniającymi normę Euro 6. Przekładnia posiada oprogramowanie umożliwiające optymalizację zużycia paliwa oraz przełożenia dobrane do warunków komunikacji miejskiej i podmiejskiej.

Przypomnijmy, CNG to sprężony gaz ziemny o wysokich walorach ekologicznych, dlatego stanowi jedno z najlepszych paliw do napędzania transportu publicznego. Według ekspertów wymiana taboru zasilanego olejem napędowym na rzecz CNG pozwoli na znaczną redukcję emisji zanieczyszczeń, m.in. tlenków azotu do 50 proc., dwutlenku węgla do ok. 15 proc., a najbardziej przyczyniających się do powstawania smogu pyłów PM nawet do 99 proc. Ponadto, silniki zasilane CNG pracują ciszej w porównaniu z jednostkami napędzanymi olejem napędowym.

Ten rodzaj napędu to – przynajmniej jak na razie – dość rzadkie rozwiązanie. Dlatego Komunikacja Beskidzka wcześniej podpisała umowę z PGNiG Obrót Detaliczny na montaż instalacji i dostarczanie gazu dla powiatowych autobusów. Zresztą – nie tylko dla nich, bowiem każdy użytkownik pojazdu na takie paliwo będzie mógł w bielskiej bazie przy ul. Legionów zaopatrzyć się w CNG.

– Chcemy zachęcać mieszkańców, aby ekologiczne autobusy stały się dla nich środkiem transportu pierwszego wyboru. Dlatego zawsze zależało nam, aby samorządy utrzymały komunikację zbiorową w powiecie – mówi Radosław Ostałkiewicz, wójt Jaworza, a zarazem przewodniczący Zarządu Beskidzkiego Związku Powiatowo-Gminnego, do którego właśnie bielski PKS/Komunikacja Beskidzka. – Wymiana taboru na nowocześniejszy i bardziej przyjazny dla środowiska z pewnością będzie temu służyła – dodaje.

Autobusy kupiono w ramach projektu „Rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego Powiatu Bielskiego – zakup taboru autobusowego”. 26 autobusów na gaz CNG kosztowało 32 mln zł, z tego dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 wynosi 22,6 mln zł. (MF, RED)

 

autobus elektryczny

Foto: Mat. MZK


Testy autobusu elektrycznego


Miejski Zakład Komunikacyjny na ulicach Bielska-Białej testuje do końca września autobus elektryczny marki Mercedes-Benz eCitaro. Pierwszy testowy pojazd obsługuje linie nr 1, 6, 7, 8, 12 oraz 24. Dyrekcji zależy, aby wypróbować autobus w bardzo różnych warunkach, także na ulicach z wąskimi zakrętami i o charakterze wyraźnie górskim, a więc z dużymi podjazdami.

Mercedes eCitaro jest w pełni niskopodłogowym autobusem klasy maxi o długości 12 metrów. Posiada zestaw baterii o łącznej pojemności 243 KWh, a napęd zapewniają dwa silniki elektryczne mocowane w piastach kół o mocy 250 koni mechanicznych. Testowy autobus może zabrać łącznie 82 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Siedem siedzeń dostępnych jest z poziomu niskiej podłogi. (RED)