Na przełomie maja i czerwca ma ruszyć rozbiórka tymczasowego mostu na rzece Soła w centrum Porąbki. Zastąpi go nowa przeprawa, po której będzie można poruszać się bez żadnych ograniczeń, zarówno pod względem tonażu, jak i ruchu.

Jak wyjaśnia Andrzej Płonka, starosta bielski, bardzo długo trwały starania o pozyskanie pieniędzy na budowę nowej przeprawy. Z rządowego Programu Polski Ład most uzyskał ponad 23 mln zł wsparcia, ale w trakcie pierwszego przetargu okazało się, że to stanowczo zbyt mało, przynajmniej o kilkanaście milionów. – Budżet Powiatu Bielskiego nie jest w stanie udźwignąć takich kwot, dlatego wystąpiliśmy o kolejne dofinansowanie – mówi. Wicestarosta bielski Andrzej Kamiński dodaje, że ostatecznie inwestycja będzie kosztować 43,3 mln zł, z tego większość – 38 mln zł – pochodzi z dwóch rządowych programów: oprócz Polskiego Ładu także z „Mostu dla Regionów – Programu Inwestycji Strategicznych”.

Jeszcze w grudniu ub.roku przekazano wykonawcy plac budowy, rozbiórka starej konstrukcji ma się rozpocząć w najbliższych miesiącach. Podczas konferencji w Porąbce Grzegorz Puda, Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, podkreślał, jak ważna to inwestycja dla całego regionu. – Nie mówimy tylko o mieszkańcach gminy Porąbka, ale o okolicznych miejscowościach, a właściwie skomunikowaniu dwóch województw: śląskiego i małopolskiego. Chodzi o ułatwienie życia mieszkańcom i skrócenie drogi, ale też o bezpieczeństwo. Pamiętamy, jak mocno obciążona była ta tymczasowa przeprawa, kiedy podczas powodzi uszkodzony został most w Kobiernicach – mówił minister.

Przypomnijmy, że obecny most w Porąbce powstał przed kilkudziesięciu laty po jednej z powodzi, dość częstych na tym odcinku Soły, jako konstrukcja tymczasowa. Zbudowali go żołnierze, aby doraźnie ułatwić życie mieszkańcom Porąbki. Od samego początku były plany, aby jak najszybciej go zastąpić trwałą konstrukcją, która oprze się wielkim powodziom. Warto pokreślić, że ten „tymczasowy” most przetrwał powódź stulecia w 1997 r. i także późniejsze nawałnice. Ale jest w opłakanym stanie technicznym. Od dawna obowiązują na nim ograniczenia tonażu, nie mówiąc o tym, że jako niewielka szerokość nie pozwala na mijanie się na nim samochodów.

Umowa z wykonawcą przewiduje, że rozbiórka i budowa nowego mostu potrwa 23 miesiące, a więc do listopada 2024 r. – Wiadomo, że konstrukcję obiektu trzeba wytworzyć i przygotować. W związku z tym, roboty z rozbiórką tego mostu zostały zaplanowane przez wykonawcę na przełom maja i czerwca. W czerwcu stara przeprawa powinna być rozebrana – informuje Rafał Kopeć, wicedyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Bielsku-Białej. Nowa konstrukcja to będzie most o jednoprzęsłowym ustroju łukowym o długości 129 m. Został on zaprojektowany na najwyższą klasę obciążenia taborem samochodowym. Jezdnia ma mieć szerokość 8 m, po obu stronach będą dwumetrowe chodniki. (MF)

Andrzej Płonka,

starosta bielski:

Obecny most był budowany jako przeprawa tymczasowa. I jak w wielu przypadkach okazało się, że prowizorka przetrwała całe dekady. Cieszę się jednak, że te kolejne relikty tamtych niewydolnych czasów stopniowo znikają, zastępowane przez trwałe i wygodne konstrukcje. Nowy most w rzeczywistości szeroko otworzy Porąbkę na jej część na zachodnim brzegu Soły. Ułatwi też przejazd przez tę część naszego powiatu kierowcom jadącym na trasach północ-południe, jak i wschód-zachód. To z kolei zmniejszy ruch w rejonie Porąbki, zwiększając bezpieczeństwo mieszkańców.

Wielkie wsparcie dla tego projektu, ale też i innych działań powiatu bielskiego służących mieszkańcom wykazał minister Grzegorz Puda, który dobrze zna potrzeby regionu, bowiem się z niego wywodzi i w nim mieszka. Chciałem podziękować także innym osobom, które walnie przyczyniły się do tego, że po wielu latach przeprawa przez Sołę w Porąbce będzie w końcu możliwa.