Uczniowie szkół w gminie Wilamowice nie mogą doczekać się końca pandemii. Do typowych powodów, wspólnych nam wszystkim, dochodzi jeszcze jeden – wyjazd na Węgry z Erasmusem+.

Obecnie gmina Wilamowice z węgierskim miastem Kisújszállás otrzymały dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej na wspólny projekt „Współpraca uczniowska na rzecz naszego środowiska”. Współpraca obu partnerskich miast, przede wszystkim właśnie szkół, trwa już od 14 lat. Młodzież węgierska i polska wzajemnie się odwiedzają realizując edukacyjne projekty. Od 2007 roku objęły one m.in. dziedzinę kultury, przedsiębiorczości, doradztwa zawodowego, sportu i edukacji. – Z perspektywy tej wieloletniej współpracy największą korzyść młodzież odnosi z bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami, doskonali umiejętności językowe, niweluje bariery, obala stereotypy, a także poznaje inne obyczaje, tradycje, kulturę. Ma również możliwość zwiedzania ciekawych miejsc oraz zobaczenia bogactwa, piękna i różnorodności Europy – mówi burmistrz Wilamowic Marian Trela.

Burmistrz podkreśla, że realizacja tych edukacyjnych projektów nie byłaby możliwa bez zaangażowania samych uczniów, ale i nauczycieli, którzy przygotowują od strony merytorycznej projekty dofinansowane następnie z różnego rodzaju funduszy. Obecny projekt zakłada finansowe wsparcie ze źródeł unijnych w wysokości ponad 15 tys. euro na szkołę, a więc łącznie 75,6 tys. euro (ok. 343 tys. zł) dla wilamowskiej oświaty. Uczniowie i nauczyciele Zsigmond Moricz Reformatus Kollegium w Kisújszállás na Węgrzech oraz szkół podstawowych w Dankowicach, Hecznarowicach, Pisarzowicach, Starej Wsi i Wilamowicach będą zajmowali się problemami ekologicznymi realizując projekt „Współpraca uczniowska na rzecz naszego środowiska”.

Wśród założeń projektu znalazło się przede wszystkim kształtowanie u polskich i węgierskich uczniów postaw proekologicznych poprzez edukację poznawczą o zasobach natury, tj. wody, powietrza, całego środowiska naturalnego. Uczniowie w trakcie wyjazdów terenowych u swoich zagranicznych partnerów mają również poszerzać wiedzę o skutkach dewastacji środowiska przez człowieka, rozwijać postawy proekologiczne, kształtować odpowiedzialność za środowisko, gotowość do „recyklingu śmieci” jako zaangażowania koniecznego do poprawy jakości życia tego i przyszłych pokoleń. (BS)