Most nagrodzony
Nowy most w Porąbce otrzymał wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie „Modernizacja Roku & Budowa XXI w.” w swojej kategorii wśród obiektów zrealizowanych w 2024 r. To nagroda dla inwestora: Powiatu Bielskiego oraz Zarządu Dróg Powiatowych w Bielsku-Białej i wykonawcy – spółki Intop Warszawa.
To nie koniec. Most zajął również 3. miejsce wśród finalistów konkursu w głosowaniu internetowym, oddano na niego 5190 głosów. Wyróżnienie przyznało jury konkursowe, składające się z ekspertów w dziedzinie budowy dróg i mostów. W 29. edycji konkursu wzięło udział 540 inwestycji z całego kraju. W finale znalazło się 59 obiektów w różnych kategoriach. Rozstrzygnięcie konkursu odbyło się na Zamku Królewskim w Warszawie.
To była największa i najkosztowniejsza inwestycja na drogach powiatu bielskiego w ostatnich latach. Wydatkowano na nią ponad 43 mln zł. – Powstała dzięki wielkiemu zaangażowaniu starosty Andrzeja Płonki, który doprowadził do pozyskania olbrzymich środków ze Skarbu Państwa – przypomina wicestarosta bielski Bartłomiej Fajfer, który odbierał wyróżnienie.
Sławomir Krawczyk, dyrektor zarządzający w Intop Warszawa, mówi, że most na Sole w Porąbce był wyjątkowy pod względem referencyjnym i konstrukcyjnym. – Przęsło o rozpiętości ponad 126 m i pomostem podwieszonym za pomocą skośnych wieszaków. To już jest rozpiętość znacząca w konstrukcjach inżynierskich, jak i później w referencjach, którymi musimy się posługiwać startując w innych przetargach – wyjaśnia.
Przypomnijmy, nagły wzrost cen stali na rynku spowodował, że pierwotny kosztorys budowy przeprawy okazał się nieaktualny. Skutki tego były takie, że pierwszy przetarg trzeba było unieważnić i szukać ponownie środków zewnętrznych. W sumie z dwóch źródeł, z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg „Mosty dla regionów” oraz z Rządowego Funduszu Polski Ład – Programu Inwestycji Strategicznych, pozyskano ok. 38 mln zł. Resztę dołożono z budżetu Powiatu Bielskiego.
Stalowy most o jednoprzęsłowym ustroju łukowym zastąpił kładkę, wybudowaną przed kilkoma dekadami jako tymczasowa, na której obowiązywały ograniczenia w tonażu i ruchu. Konstrukcja ma 129 m długości, 8-metrową jezdnię z 2-metrowymi chodnikami po obu stronach. W ramach inwestycji przebudowano zjazdy, zajęto się także odwodnieniem i oświetleniem drogowym. Most zyskał oświetlenie iluminacyjne. – Jak pokazał czas, nowa przeprawa stała się trochę atrakcją turystyczną – mieszkańcy przyjeżdżają tutaj, żeby zobaczyć efektowną podświetloną konstrukcję – mówi wicestarosta Bartłomiej Fajfer. (MF)
.jpg)
Andrzej Płonka,
starosta bielski:
Cieszę się z tej nagrody, bo od początku nam zależało, aby nowa konstrukcja, na którą mieszkańcy regionu, przede wszystkim gminy Porąbka, czekali od wielu lat, była wytrzymała i funkcjonalna, ale również stanowiła mocny element pięknego krajobrazu Beskidu Małego i wijącej się Soły. W przeszłość odeszła „tymczasowa kładka”, a obecny most wpisał się w naszą współczesną historię.
Warto jednak podkreślić, że budujemy kolejne przeprawy mostowe i infrastrukturę drogową na terenie całego powiatu bielskiego. Przez ostatnie dwie dekady funkcjonowania samorządu powiatowego w naszym regionie dużo udało się pod tym względem osiągnąć, a most w Porąbce to efektowny tego symbol.