Jeszcze tylko do końca tego roku kalendarzowego trwa nabór dla samorządów zainteresowanych udziałem w programie „Czyste Powietrze”. To szansa na przedłużenie dotychczasowej współpracy i dalszego finansowania w ramach programu, ale także dla tych gmin, które chciałyby zgłosić się po raz pierwszy.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wprowadził na obecnym etapie nową zachętę dla gmin. To dopłata za pomoc w wypełnianiu i składaniu wniosków o płatność. Na ten cel zarezerwowano ponad 121 mln zł na cały okres wdrażania programu „Czyste Powietrze”.

– Gminy mają realny wpływ na poprawę jakości powietrza na swoim terenie, a program ułatwia podejmowanie efektywnych działań w tym zakresie. Jak co roku, zainteresowanym korzyściami finansowymi gminom, we współpracy z funduszami wojewódzkimi, udostępniamy nowe środki. Dzięki temu codziennie zmienia się jakość życia Polaków, bo ich domy wyposażane są w nowoczesne źródła ciepła spełniające najwyższe normy – mówi Paweł Mirowski, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. programu „Czyste Powietrze” i efektywności energetycznej budynków oraz wiceprezes NFOŚiGW.

Przypomnijmy, od 2021 roku NFOŚiGW finansuje uruchomienie i prowadzenie gminnych punktów konsultacyjno-informacyjnych programu „Czyste Powietrze”, premiuje złożone wnioski o dofinansowanie oraz docenia najbardziej aktywne samorządy. W tym roku do zawieranych przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej porozumień wprowadzono nową zachętę finansową dotyczącą wniosków o płatność.

W przypadku wspomnianych punktów obsługi maksymalna możliwa do uzyskania przez gminę kwota to 35 tys. zł na jego uruchomienie i prowadzenie przez rok od dnia zawarcia porozumienia lub aneksu. Gminy, które zawierają porozumienia dotyczące prowadzenia punktu konsultacyjno-informacyjnego po raz pierwszy, mogą ponosić i kwalifikować związane z tym koszty od 1 kwietnia 2023 r. Natomiast samorządy, które podpiszą aneksy na kolejny rok współpracy, będą miały pokrywane koszty kwalifikowane od następnego dnia po upływie okresu kwalifikowalności z porozumienia w brzmieniu dotychczasowym, do upływu roku od zawarcia aneksu.

Gmina otrzymywać będą niezmiennie 150 zł za złożony wniosek o dofinansowanie na podwyższony lub najwyższy poziom wsparcia z wystawionym zaświadczeniem o dochodach oraz 50 zł za wniosek o podstawowy poziom dofinansowania. Dodatkowo przewidziano 25 zł, jeśli poinformuje wnioskodawcę o możliwości złożenia w banku wniosku o kredyt z dofinansowaniem na częściową spłatę kapitału.

Nowym elementem, który ma pomóc sprawniej rozliczyć beneficjentów programu, jest ryczałt za złożone wnioski o płatność końcową w wysokości 150 zł po wypłacie końcowej na rzecz beneficjenta. Większe zaangażowanie gmin w pomoc w wypełnianiu i składaniu wniosków o płatność przyczyni się do ich lepszej jakości, co będzie miało pozytywny wpływ na tempo ich rozpatrywania i wypłaty dotacji – w przypadku naszego regionu przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

Warto podkreślić, że program „Czyste Powietrze”, z budżetem sięgającym aż 103 mld zł, to największa proekologiczna inicjatywa w polskiej historii, służąca skutecznej walce ze smogiem oraz poprawie efektywności energetycznej jednorodzinnych budynków mieszkalnych. „Czyste Powietrze” to szansa dla Polaków nawet na 136,2 tys. zł bezzwrotnej dotacji na termomodernizację, nowe źródło ciepła i audyt energetyczny. Do tej pory z finansowej pomocy skorzystało ponad 730 tys. polskich rodzin, które zdecydowały się na inwestycje za ponad 20 mld zł.

Projekt, pod nadzorem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, jest realizowany od września 2018 r. przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wraz z szesnastoma funduszami wojewódzkimi. Partnerami są również gminy, prowadzące w całej Polsce ponad 2 tys. punktów konsultacyjno-informacyjnych programu „Czyste Powietrze”. (RED)