Rada Powiatu w Bielsku-Białej jednogłośnie przyjęła Plan Zrównoważonej Mobilności dla Aglomeracji Beskidzkiej 2040 plus.

To dokument, który ułatwi pozyskiwanie pieniędzy ze źródeł zewnętrznych na potrzebne w regionie inwestycje. – W przypadku powiatu bielskiego mówimy m.in. o nowych autobusach dla Komunikacji Beskidzkiej, czy wiążącą się z transportem zbiorowym budową centrów przesiadkowych – mówi starosta bielski Andrzej Płonka.

Aglomerację Beskidzką tworzy 41 samorządów z subregionu południowego województwa śląskiego. Prace nad dokumentem, który otwiera możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych, trwały 2 lata i obejmowały m.in. konsultacje społeczne z mieszkańcami. Obecnie dokument jest przyjmowany przez radnych. – Co równie ważne, przyjęty plan łączy nas, stwarzając możliwości porozumień między samorządami do realizacji wspólnych celów. Mam nadzieję, że w końcu wybudujemy główne centrum przesiadkowe w Bielsku-Białej. Jako radni powiatowi od dawna podkreślamy, jakie ma to znaczenie dla dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców naszego powiatu – mówi starosta Andrzej Płonka.

Jak mówił na sesji Rady Powiatu Bielskiego Paweł Niklewicz, dyrektor biura stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka, Plan Zrównoważonej Mobilności dla Aglomeracji Beskidzkiej 2040 plus, to obok innego dokumentu – Programu Rozwoju Subregionu Południowego – drugi z wymogów Komisji Europejskiej, by móc starać się o pieniądze unijne.

W przyjętym przez radnych powiatu bielskiego opracowaniu znalazły się m.in. budowa węzła bielskiego z nowym dworcem autobusowym i północna śródmiejska obwodnica Bielska-Białej, która będzie de facto doprowadzać do niego. – Same te dwa projekty to ponad 120 mln euro. Do tego należy doliczyć budowę węzłów przesiadkowych, m.in. na terenie powiatu bielskiego w gminie Wilkowice i rozbudowa centrum przesiadkowego w Szczyrku – mówi Paweł Niklewicz.

Plan mobilności do 2040 r. zakłada również stworzenie sieci tras rowerowych na terenie subregionu południowego. – W przypadku powiatu bielskiego będą to dwie istotne krzyżujące się trasy: trasa krajowa nr 17, biegnąca z północy na południe w kierunku Jeziora Żywieckiego (docelowo biegnąca na Słowację), oraz trasa 604, biegnąca z zachodu na wschód od Cieszyna przez Jaworze, Bielsko-Białą i Kozy – wyjaśnia dyrektor biura Aglomeracji Beskidzkiej. (MF)