Gminy Aglomeracji Beskidzkiej wraz z samorządowym Województwem Śląskim uzyskały dofinansowanie do odtworzenia linii kolejowej nr 190 na odcinku Bielsko-Biała – Skoczów. – Cieszę się, że jako poseł Ziemi Bielskiej przyczyniłem się do naszego wspólnego sukcesu, jakim niewątpliwie jest rewitalizacja bardzo potrzebnego połączenia kolejowego – mówi Przemysław Koperski, poseł Lewicy.

Koperski jeszcze jako kandydat do Sejmiku Województwa Śląskiego w wyborach w 2010 r. postulował o pilne przywrócenie linii kolejowej 190, nieczynnego od 10 lat połączenia pomiędzy Bielskiem-Białą a Skoczowem i dalej, z Cieszynem. Od tego czasu konsekwentnie dążył do realizacji tego ważnego przedsięwzięcia. Wraz z początkiem swojej działalności parlamentarnej Przemysław Koperski zabiegał o pieniądze na przywrócenie linii kolejowej nr 190. Zaraz po zebraniu się Sejmu obecnej kadencji, w grudniu 2019 r. podczas prac nad zmianami w Ustawie o transporcie kolejowym zgłosił uwagę, aby uwzględnić także rewitalizację linii. Następnie co roku przy pracach nad Ustawą budżetową zgłaszał swoje poprawki do ustawy, aby w budżecie znalazły się pieniądze na rewitalizacje. – Połączenie było bardzo popularne wśród mieszkańców naszego regionu, przez lata otrzymywałem wiele sygnałów, że nadal jest duże zapotrzebowanie na jego przywrócenie. Najlepszy dowód, że tak wiele samorządów południowej części województwa śląskiego aktywnie włączyło się w plany rewitalizacji – wyjaśnia poseł.

Równolegle Przemysław Koperski został powołany przez Marszałka Województwa Śląskiego do Zespołu roboczego ds. wypracowania zasad współpracy organizacyjnej i finansowej samorządów zainteresowanych rewitalizacją LK 190 i 97 w ramach programu Kolej plus. W maju 2022 r. z trybuny sejmowej złożył interwencję do Ministra Infrastruktury, bowiem początkowo rewitalizacja linii 190 nie została uwzględniona w planie dofinansowań. W listopadzie ub.roku poseł podjął dalsze działania nagłaśniające problem i na konferencji prasowej zorganizowanej na nieczynnej i zniszczonej stacji kolejowej Bielsko-Biała Górne ponownie zaapelował do Premiera Morawieckiego o włączenie linii 190 do programu rewitalizacji Kolej plus.

W kwietniu tego roku projekt został ostatecznie ujęty do dofinansowania w ramach programu Kolej plus. – To powód do radości, konsekwencja w działaniu i presja na rządzących ma sens, praca wielu środowisk, samorządowców i parlamentarzystów przyniosła oczekiwane efekty – mówi Przemysław Koperski. Zwraca jednocześnie uwagę, że rewitalizacja to nie tylko samo połączenie kolejowe, ale również cała sąsiadująca z torami infrastruktura. – Odtworzenie linii kolejowej musi uwzględniać interesy mieszkańców sąsiadujących z torami obszarów, m.in. nowe przystanki, bezpieczne przejścia i przejazdy przez tory. Z tego też względu interweniowałem w tej sprawie u Prezesa PKP PLK – dodaje.

W ramach inwestycji planuje się: przywrócenie ruchu pociągów, podniesienie prędkości do 100 km/h na wybranych odcinkach, przywrócenie niektórych stacji (takich, jak Bielsko-Biała Wapienica), budowę przystanków osobowych w nowych lokalizacjach, np. Bielsko-Biała os. Polskich Skrzydeł, modernizację przejazdów kolejowych, budowę lub modernizację 15 skrzyżowań, odbudowę sieci trakcyjnej oraz remont obiektów inżynierskich. (R)

Przemysław Koperski,

poseł Lewicy:

Cieszę się, że nasze zabiegi przyniosły rezultat. Mam nadzieję, że we współpracy z samorządami uda się nie tylko odtworzyć stare, dobrze przed laty funkcjonujące połączenie na trasie Bielsko-Biała – Skoczów – Cieszyn. Liczę, że na bazie odtworzonej infrastruktury będzie możliwe utworzenie niskoemisyjnego, taniego, ogólnodostępnego i szybkiego systemu połączeń torowych, na który oczekuje tysiące bielszczan i mieszkańców okolicznych miejscowości. Przypomnę, że linia umożliwi dojazd z zachodnich osiedli mieszkaniowych oraz dzielnic i sąsiednich miejscowości do centrum Bielska. W wielu przypadkach – zwłaszcza obecnie, gdy brakuje miejsc parkingowych w centrum – będzie to szybsze, a na pewno tańsze rozwiązanie niż dojazd własnym autem.

Warto więc rozważyć ideę Szybkiej Kolei Miejskiej, opartej na infrastrukturze szynowej PKP przebiegającej przez miasto. Upodabniając miejską kolej do rozwiązań tramwajowych mamy szansę, aby mieszkańcy masowo zaczęli z niej korzystać. Powinno być więcej przystanków, niezbyt od siebie oddalonych. Takie przystanki mogłyby powstać np. w pobliżu ul. Mostowej niedaleko ul. Barlickiego i Sfery, a także koło teatru i przy ul. Sempołowskiej. Należy przeprowadzić analizę, czy np. lokowanie odrębnego przystanku na obszarze samego dworca jest możliwe od strony bezpieczeństwa i przepisów. Ale te kilkaset metrów pomiędzy obecnym dworcem a rejonem ul. Mostowej dla pieszych sprawi znaczącą różnicę.

***

Przemysław Koperski, Poseł na Sejm RP IX kadencji, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu Antysmogowego. Wieloletni samorządowiec. Były radny Sejmiku Województwa Śląskiego oraz Rady Powiatu w Bielsku-Białej.

 

Biuro Poselskie, ul. Nadbrzeżna 2, Bielsko-Biała, tel. 515-577-462, e-mail: biuro.poselskie.koperski@gmail.com.