Gminna droga Biery – Świętoszówka oraz dwie drogi rolnicze – w Rudzicy i Łazach – w najbliższych miesiącach zostaną gruntownie przebudowane. Ruszają również remonty dróg gminnych.

Na przebudowę drogi Biery – Świętoszówka wójt Janusz Pierzyna pozyskał 5 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych wsparcia dla gmin górskich. – Wkrótce zostanie rozstrzygnięte postępowanie przetargowe, wtedy poznamy dokładne koszty przebudowy tej drogi. Modernizacja znacznie poprawi bezpieczeństwo ruchu w tym rejonie naszej gminy, obecna szerokość drogi w najwęższym miejscu ma 4,7 m – wyjaśnia wójt. Prace zakładają kompleksową przebudowę z poszerzeniem łuku drogi na newralgicznym odcinku, poszerzenie chodników, a także całej infrastruktury towarzyszącej, m.in. przebudowę dwóch przepustów i uregulowanie odwodnień.

Po raz kolejny wójt Janusz Pierzyna pozyskał również dofinansowanie do przebudowy dwóch dróg rolniczych. Z funduszu „Modernizacji i budowy dróg dojazdowych do gruntów rolnych” Marszałka Województwa Śląskiego wójt pozyskał 212 tys. zł na przebudowę drogi Kępa w Rudzicy oraz 76 tys. zł na drogę gminną w sąsiedztwie stadniny w Łazach. – To kolejne przebudowywane drogi w naszej gminie, prowadzące do gruntów rolnych, jednocześnie stanowiące dojazd dla części mieszkańców tych sołectw. W nowym kształcie drogi, przede wszystkim za sprawą wzmocnienia, ułatwią rolnikom prowadzenie prac polowych – wyjaśnia wójt Janusz Pierzyna.

Przebudowa ul. Kępa w Rudzicy obejmie odcinek o długości 720 metrów. Obejmą one utrwalenie istniejącej nawierzchni betonem asfaltowym, nałożenie warstwy wiążącej, a także warstw tłucznia kamiennego i spoiwa. Szerokość jezdni zostanie ujednolicona do 3,5 m, zaś pobocza utwardzone, z kolei towarzyszący drodze rów na całej długości zostanie odczyszczony. W Łazach na drodze w sąsiedztwie stadniny przebudowany zostanie krótszy odcinek, liczący blisko 200 metrów. Poza podobnym zakresem robót zostanie tutaj wykonany dodatkowo kosztowny kanał odwadniający. Obecnie trwa projektowanie i kompletowanie dokumentacji dla obu dróg, następnie ruszą roboty. Zakończenie całości zaplanowano na jesień.

Przypomnijmy, w poprzednich latach w podobny sposób z udziałem dofinansowania z puli Marszałka Województwa Śląskiego na modernizację dróg rolniczych zostały przebudowane ulice Graniczna w Roztropicach, Piłsudskiego w Iłownicy, Malinowa w Rudzicy i Willowa w Międzyrzeczu Górnym.

Wkrótce rozpoczną się także remonty dróg gminnych, obejmujące wszystkie sołectwa gminy Jasienica. Zaplanowano naprawę dróg o łącznej długości ok. 4,5 km, na co przeznaczono 3,2 mln zł.

Jak co roku wyboru ulic przeznaczonych do remontu dokonali mieszkańcy w porozumieniu z sołtysami i radami sołeckimi. I tak naprawiane będą odcinki: ul. Grabowa w Bielowicku, Bożka i Sportowa w Bierach, Siedlacza w Grodźcu, Kwiatowa w Iłownicy, Zdrowotna, Długa, Jodłowa, droga obok RSP oraz droga obok Biedronki w Jasienicy, Kolonia w Landeku, Kamieniec w Łazach, Siedlacza w Roztropicach, Ogrodowa w Świętoszówce, Słoneczna w Wieszczętach, Widokowa, Bałkan i Klonowa w Mazańcowicach, Radosna i Tartaczna w Międzyrzeczu Dolnym, Stawowa, Huberta i Elektryków w Międzyrzeczy Górnym, a także Spółdzielcza, św. Jana i Słonecznikowa w Rudzicy.

Zakres prac najczęściej obejmuje sfrezowanie starej nawierzchni, wzmocnienie i ustabilizowanie podłoża, a następnie nałożenie nowej nawierzchni asfaltowej, a także wykonanie pobocza. W tych miejscach, gdzie okaże się to konieczne, zostaną poprawione systemy odwodnień. (UGJ)

Janusz Pierzyna

wójt gminy Jasienica:

Infrastruktura drogowa ma bezpośredni wpływ na jakość życia naszych mieszkańców i rozwój gminy, toteż przeznaczamy spore środki, aby doprowadzić drogi do dobrego stanu. Pozyskujemy w tym celu zarówno różnego rodzaju dofinansowania ze źródeł zewnętrznych, głównie rządowych, do tego należy doliczyć spore sumy z naszych dochodów własnych. Mimo trudnych czasów sytuacja naszego gminnego budżetu jest dobra, możemy więc pozwolić sobie na zwiększenie pierwotnej puli środków na remonty dróg.

Dzięki temu każdego roku udaje nam się znacząco poprawiać stan techniczny ulic w naszych sołectwach. Podchodzimy do tego solidnie, bo zależy nam, aby naprawione drogi wytrzymały kolejne lata już bez dodatkowych napraw. Trzeba bowiem pamiętać, że remontujemy najczęściej te odcinki dróg gminnych, które były wykonywane przed kilkudziesięciu laty. Nie zawsze odbywało się to zgodnie z zasadami budowy, drogi były też obliczone na dużo mniejszy ruch, toteż często podczas remontu zostaną wzmocnione podłoża na przebudowywanych odcinkach.