W 2009 roku zawieszone zostało kursowanie pociągów na linii kolejowej nr 190 Bielsko-Biała – Cieszyn, a 4 lata później podjęto decyzję o jej ostatecznym zamknięciu. Mocnego wsparcia dla działań samorządów naszego regionu, zmierzających do przywrócenia życia wspomnianej linii, udzielił bielski poseł Przemysław Koperski z Lewicy.

– Wiele osób, instytucji i samorządów zwraca uwagę na dotkliwość braku tego połączenia, które jeszcze kilka lat temu zapewniało tani i ekologiczny dojazd do pracy i szkół naszym mieszkańcom, a w weekendy turystom – wyjaśnia Przemysław Koperski. Linia Bielsko – Cieszyn została ostatecznie zamknięta w 2013 r. Od tamtej pory udało się przywrócić połączenie Cieszyna z Goleszowem oraz Goleszowa ze Skoczowem. Tymczasem tory między Bielskiem a Skoczowem porastają coraz większe krzaki.

– Trzeba brać pod uwagę, że brak połączenia między Skoczowem a Bielskiem-Białą niszczy trwającą od 130 lat komunikacyjną więź Cieszyna i Bielska. Zmusza tysiące osób mieszkających w miejscowościach położonych wzdłuż linii i regularnie dojeżdżających do Bielska, Cieszyna, Goleszowa, Jasienicy, Żywca, Czechowic, Pszczyny czy Skoczowa, do korzystania z komunikacji samochodowej – uzasadnia poseł.

W odpowiedzi na kwietniową interpelację posła Przemysława Koperskiego Ministerstwo Infrastruktury wskazuje, że rewitalizacja linii 190 nie stanowi priorytetu i nie została ujęta na listach krajowego wsparcia kolejnictwa lokalnego. Zaistniała jednak możliwość aplikowania do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury do 2028 r. – Kolej+. Chodzi o niebagatelną sumę – 217 mln zł na 22 km rewitalizowanej linii. Dotacja na ten cel byłaby bardziej prawdopodobna, gdyby samorządy zadeklarowały 15 proc. wkładu własnego. To jednak dalej ogromna suma – 32,5 mln zł. Dlatego poseł Koperski apelował w Sejmie o obniżenie wymaganego wkładu własnego gmin.

Na szczęście w czerwcu Aglomeracja Beskidzka, grupująca samorządowców powiatu bielskiego, cieszyńskiego, żywieckiego i Bielska-Białej, uznała rewitalizację za jeden z priorytetowych projektów służących rozwojowi całego regionu. Stąd wniosek o dofinansowanie do programu Kolej+. – Cieszę się, że nasze samorządy zaangażowały się w projekt, który ze swej strony wspieram na poziomie parlamentu i województwa – mówi poseł Koperski, który do tegorocznego budżetu Państwa zgłosił poprawkę, przewidującą przeznaczenie 350 mln zł na rewitalizację linii 190.

Poseł zwrócił się też do Marszałka Województwa Śląskiego o wsparcie samorządów południa regionu w realizacji tej kluczowej inwestycji. W odpowiedzi władz regionu pojawiło się pierwsze zielone światło, na razie trzeba jednak poczekać, czy beskidzki projekt przejdzie ocenę i zostanie zakwalifikowany do dalszych etapów programu.

Zdaniem Przemysława Koperskiego, linia z Bielska przez Skoczów do Cieszyna to również element przyszłego szybkiego miejskiego połączenia szynowego (SKM), jakie warto stworzyć w Aglomeracji Beskidzkiej i samym Bielsku-Białej, które przecież w latach świetności kolei dysponowało aż kilkunastoma przystankami! – Wystarczy do tego kilka niewielkich składów. Na pewno nie będzie to propozycja dla wszystkich, ale dzięki takiemu rozwiązaniu wiele osób łatwo będzie docierać do różnych miejsc w Bielsku-Białej, powiecie bielskim i w sąsiednich miejscowościach regionu – dodaje poseł. (R)

 

Pamięci polskich żołnierzy


Przemysław Koperski, poseł Lewicy, w przeddzień rocznicy wybuchu II wojny światowej złożył kwiaty pod pomnikiem ofiar faszyzmu w Mostach na Zaolziu w Republice Czeskiej. Wiceprzewodniczącemu Polsko-Czeskiej Grupy Parlamentarnej towarzyszyli w kameralnej uroczystości: Konsul Generalna RP w Ostrawie Izabella Wołłejko-Chwastowicz, wójt Mostów Andrzej Niedoba oraz prezes Polskiego Związku Kulturalno-Oświatowego Helena Legowicz.

Miejsce to nie jest przypadkowe, bo właśnie w Mostach koło Jabłonkowa w nocy z 25 na 26 sierpnia 1939 r. oddział Niemców próbował opanować kluczowy tunel prowadzący z okupowanej Czechosłowacji do Polski wraz z tutejszą stacją kolejową.

Jak mówi poseł Przemysław Koperski, podejmuje obecnie działania dyplomatyczne w polskim Ministerstwie Spraw Zagranicznych oraz Instytucie Pamięci Narodowej w celu umieszczenia na stacji kolejowej w Mostach stosownej tablicy ku pamięci polskich żołnierzy. (R)

mosty

Zdjęcie: Mat. Biura Poselskiego