Pracownie na jesień
W szybkim tempie przybywa w regionie szkolnych sal lekcyjnych, które są pokłosiem konkursów „Zielona pracownia”, organizowanych cyklicznie przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
– Zielone pracownie to nie tylko inwestycje w nowoczesną edukację, ale przede wszystkim w młodych ludzi – ich pasję, ciekawość i marzenia. Dzięki takim inicjatywom szkoły stają się miejscem inspiracji i rozwoju – mówi Mateusz Pindel, prezes katowickiego Funduszu. Dodaje, że nie jest wcale łatwo skutecznie aplikować o fundusze w ramach programu. – Kandydatów do uzyskania dofinansowania jest zawsze sporo, ale my staramy się patrzeć nie tylko od strony formalnej, lecz także na to, co dana placówka sobą reprezentuje i co chce przekazać – podkreśla.

Każdorazowo otwarcie tzw. zielonych pracowni jest świętem dla całych szkolnych społeczności. Nowe przestrzenie do nauki sprawiają dzieciom i młodzieży mnóstwo radości. – To inwestycja właśnie w ich dobrą przyszłość – mówi Mateusz Pindel, prezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, uczestniczący w oficjalnych inauguracjach nowych sal w regionie Ziemi Bielskiej i Żywiecczyzny.
Zdjęcia: Mat. WFOŚiGW w Katowicach


Nową zieloną pracownią może pochwalić się również Szkoła Podstawowa Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich im. Św. Jana Pawła II w Porąbce. Zachwyca kolorystyką i przyjaznym wystrojem, ale także bogatym wyposażeniem. Znajdują się tu liczne pomoce dydaktyczne, mikroskopy, modele roślin i zwierząt, globusy, zestawy do przeprowadzania doświadczeń chemicznych oraz nowoczesne materiały multimedialne. Cel jest jasny – sprawienie, by nauka była ciekawa, praktyczna, a zarazem bliska naturze.

Swojej wyjątkowej przestrzeni, gdzie edukacja nabierze z całą pewnością innego wymiaru, doczekał się także Zespół Szkół nr 7 im. Jana Pawła II w Przyborowie w gminie Jeleśnia. Pracownia ekologiczna nosi tu nazwę „Ziemia w słońcu i deszczu – EKOLAB”. Nie wzięła się ona znikąd, bo uczniowie, łącząc tradycję, nowoczesność i troskę o planetę, mają przede wszystkim uczestniczyć w zajęciach o charakterze praktycznych doświadczeń.