Pod tym hasłem gmina Bestwina kontynuuje realizację programu usuwania azbestu.

Urząd Gminy przypomina, że nabór wniosków od mieszkańców, na podstawie których samorząd występuje o dotacje z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, prowadzi w trybie ciągłym w terminie do końca lutego każdego roku kalendarzowego. Dla tych mieszkańców, którzy zdecydują się na demontaż materiałów budowlanych zawierających azbest, przewidziano nieodpłatne zlecenie owej czynności. Gmina zapewnia wówczas kompleksową usługę, a więc rozebranie, usunięcie i następnie także utylizację posiadanego azbestu.

Pod względem skali i zaangażowania w likwidację szkodliwego azbestu Gmina Bestwina stanowić może wzór godny do naśladowania. Takie działania podejmowane są systematycznie od 2005 roku, z kolei w 2015 r. przyjęto specjalny program. Przeprowadzono w tym czasie inwentaryzację, która była jednym z warunków, aby ubiegać się o środki zewnętrzne na kosztowną utylizację włókien praktycznie niezniszczalnych w warunkach domowych. – Całkowitą likwidację azbestu staramy się prowadzić o tyle konsekwentnie, że co roku znika z kilkudziesięciu domostw. Już znacząco zmniejszyliśmy ilość tych szkodliwych materiałów, a warto pamiętać, że to dla posiadaczy azbestu czynność obowiązkowa – wyjaśnia wójt gminy Artur Beniowski.

Jak dodaje, jest spora szansa, że w nieodległej przyszłości, bo w 2023 r. azbest zostanie na terenie gminy całkowicie zlikwidowany. To ważne o tyle, że w Polsce produkcji, importu i stosowania wyrobów zawierających azbest zakazano przed ponad 20 laty. Zgodnie z unijnymi dyrektywami wszystkie takie materiały muszą być usunięte do 2032 r. (M)