Bliżej wyczekiwanej drogi

Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na przygotowanie do budowy pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. – Sprawa, o którą walczyliśmy od lat, nabiera realnych kształtów – mówi Mirosława Nykiel, posłanka do Parlamentu Europejskiego.
Droga w standardzie pełnej drogi ekspresowej S 52 połączy Bielsko-Białą z Krakowem. – To jedna z najważniejszych dla naszego regionu inwestycji infrastrukturalnych. Od wielu lat domagaliśmy się jej budowy, bowiem szeroko otworzy połączenie drogowe z Krakowem. Dzisiejszy dojazd to prawdziwy koszmar – wyjaśnia Mirosława Nykiel.
Obecnie najkrótsza droga do Krakowa wiedzie tym samym szlakiem, co przez całe stulecia – w zdecydowanej większości przez centra miast i wiosek, położonych wzdłuż jednojezdniowej trasy. Pokonanie 80 kilometrów zajmuje więc co najmniej dwie godziny, biorąc pod uwagę, że to jeden z najpopularniejszych kierunków transportu i komunikacji z naszego regionu. Według danych GDDKiA drogą codziennie przejeżdża 20 tys. pojazdów. – Kraków obok Śląska stanowi naturalny kierunek dla przemysłu naszego regionu. Brak odpowiedniej drogi to tak naprawdę spore ograniczenie rozwoju naszych przedsiębiorstw – dodaje europosłanka, a wcześniej senator i poseł na sejm z naszego regionu.
Droga od lat 90. ub. wieku wpisywana była na listy najważniejszych przedsięwzięć w południowej Polsce, niestety, zawsze brakowało zapisu o jej sfinansowaniu. Toteż już w czerwcu 2012 r. w formie zapytania poselskiego Mirosława Nykiel zwróciła się do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej o pilne znalezienie sfinansowania budowy drogi. W odpowiedzi wiceminister Tadeusz Jarmuziewicz napisał, że być może będzie to możliwe w ramach Wieloletnich Ram Finansowych Unii Europejskiej na lata 2014-2020.
Z kolei w sierpniu 2015 r., również w formie zapytania poselskiego do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, wówczas jako posłanka Mirosława Nykiel zwróciła się o wpisanie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej na listę podstawową Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad, co zapewniłoby jej finansowanie. To również okazało się niemożliwe, choć ówczesny wiceminister Paweł Olszewski wyjaśniał, że trwają prace przygotowawcze związane z tą inwestycją.
Obecna europosłanka przypomina, że opóźnienia nie wynikały jedynie z braku pieniędzy, ale także protestów, jakie na różnych odcinkach planowanej trasy się pojawiały. Dopiero w ostatnich latach udało się precyzyjnie ustalić przebieg drogi, a niedawno także zaplanować całą inwestycję.
Obecnie Dyrekcja Dróg ogłosiła przetarg na przeprowadzenie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę dla pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI) – 16 km drogi ekspresowej S52 między węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice (koło Kęt). Podobne przetargi na realizację trzech kolejnych odcinków zostaną ogłoszone w najbliższym czasie, w pierwszej kolejności 20-kilometrowego odcinka między Chocznią przed Wadowicami a wschodnią Kalwarią Zebrzydowską, stanowiącego jednocześnie obwodnice dla obu tych miast. Dwa pozostałe odcinki to liczące po ok. 11,5 km Bulowice – Chocznia i Kalwaria Wschód – Głogoczów pod Krakowem. Łącznie cała trasa liczyć będzie 61 km po całkowicie nowym śladzie. Wnioski o decyzje budowlane dla czterech odcinków krakowska Dyrekcja Dróg planuje złożyć w 2027 r., a po ich uzyskaniu ogłosi przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). (Ł)
Mirosława Nykiel,
europarlamentarzystka PO/EPL:
Cieszę się, że po wielu latach udało się nam uruchomić procedurę tak ważnej inwestycji. Mam satysfakcję, bowiem przez lata, odkąd tylko zostałam parlamentarzystką, wielokrotnie zabiegałam o wpisanie drogi na listę najważniejszych inwestycji państwa i znalezienie finansowania dla tego przedsięwzięcia. Obecny proces – a więc przetarg na przygotowanie dokumentacji, co istotne łącznie z projektem budowlanym oraz uzyskaniem zezwolenia na budowę – znacząco przybliża wbicie pierwszej łopaty i rozpoczęcie wyczekiwanego przez mieszkańców regionu etapu inwestycji.