Nowoczesny Samorząd – wdrożenia na miarę potrzeb

Możliwość zapłacenia podatku w aplikacji mObywatel to jedno z ostatnich wdrożeń, zrealizowanych przez firmę Rekord SI w Urzędzie Miejskim w Bielsku-Białej. Dla miasta to poprawa jakości usług w zgodzie z najnowszymi trendami, mieszkańcy z kolei natomiast dokonywać koniecznych opłat w wygodny sposób.
Bielsko-Biała to jeden z tych samorządów, który z różnorodnych usług firmy Rekord SI korzysta najdłużej. Współpraca rozpoczęła się początkiem lat 90. minionego wieku od wdrożenia związanego z obsługą podatków. W miarę upływu czasu informatycznych rozwiązań przybywało, co przede wszystkim odpowiadało na potrzeby miasta przy coraz to szerszej skali zadań zlecanych samorządom. – Dynamicznie zmieniała się też technologia, a powszechne przechodzenie na system operacyjny Windows było wówczas pewnego rodzaju wyzwaniem – mówi Tomasz Borecki, związany z Rekordem od 2003 roku, obecnie dyrektor pionu wdrożenia systemów podatkowych.
Bezpiecznie i wygodnie
Nowością zastosowaną przez Rekord SI w bielskim Ratuszu jest od niedawna możliwość uregulowania należności podatkowej poprzez coraz powszechniejszą bezpłatną aplikację mobilną mObywatel. Dotyczy to czterech rodzajów płatności – podatku od nieruchomości osób fizycznych, podatku rolnego od osób fizycznych, podatku leśnego od osób fizycznych oraz łącznych zobowiązań pieniężnych. Przeprowadzenie tego wdrożenia stało się realne w 2023 roku, gdy gminom umożliwiono opcję udostępniania danych na platformie mObywatel. – Naszym zadaniem było więc „spięcie” usługi ePłatności w zakresie opłaty podatkowej z ogólnokrajowym systemem. To się udało, dzięki czemu mieszkańcy i inni podatnicy powiązani z miastem mają do dyspozycji bardzo funkcjonalne, bo proste w obsłudze i zarazem wygodne rozwiązanie – wyjaśnia dyrektor Borecki. – Jeśli ktoś decyduje się na zapłatę w urzędowej kasie, to taka informacja szybko pojawia się również w aplikacji, więc cały ten system współgra właściwie na bieżąco – dodaje.
W bielskim magistracie przyznają, że aplikacja sprawdza się w bieżącej obsłudze i ma swoje niezaprzeczalne zalety. – Szybkie i bezprowizyjne opłacenie podatku jest dla nas o tyle istotne, że operacje są bezpieczne, przypominają mieszkańcom o nieopłaconych należnościach, a system pozwala uniknąć stania w kolejkach – wyjaśnia Dariusz Łużny, naczelnik Wydziału Informatyki w Urzędzie Miejskim w Bielsku-Białej.
Aby zrealizować to potrzebne wdrożenie, Miasto Bielsko-Biała zdecydowała się przystąpić do projektu pilotażowego, dofinansowanego z budżetu państwa i nie wymagającego dzięki temu ponoszenia przez samorząd dodatkowych kosztów. Prócz Bielska-Białej podobnym udogodnieniem dysponuje m.in. Gmina Jasienica w powiecie bielskim, Miasto Cieszyn czy Gmina Hażlach w powiecie cieszyńskim, czy takie miasta jak Wodzisław Śląski, Dąbrowa Górnicza i Płock. Jeszcze w tym roku połączenie uiszczania opłat podatkowych z mObywatelem bielska firma przeprowadzać będzie w Rybniku oraz Tychach. Miasta Sosnowiec i Bytom już same poza wspomnianym projektem zamówiły usługę, dodatkowo wyrażając zainteresowanie opcją wprowadzenia możliwości podobnej zapłaty, tyle że w zakresie odpadów komunalnych.
E-usług coraz więcej
Przez wszystkie lata działalności firma Rekord SI wyspecjalizowała się w tworzeniu takiego oprogramowania i usług, które wychodzą naprzeciw samorządom i ich bieżącym potrzebom. Te zresztą dynamicznie się zmieniają, bo z jednej strony pojawiają się nowe zadania, z drugiej – wprowadzane są korekty na szczeblu krajowym, co powoduje konieczność dostosowania się do aktualnych uwarunkowań. – Życzylibyśmy sobie, aby na pewne wdrożenia było nieco więcej czasu, a zazwyczaj są to potrzeby na „tu i teraz”. Nasze produkty odznaczają się jednak sporą elastycznością. I trzeba też przyznać, że takie wyzwania są równocześnie istotnym czynnikiem rozwojowym dla Rekordu – stwierdza Tomasz Borecki.
Jak przyznają w bielskim Ratuszu, rozwój e-usług i cyfryzacja administracji samorządowej jest zbieżna z potrzebami mieszkańców, których kompetencje cyfrowe oraz oczekiwania w tym względzie ciągle rosną. Miasto Bielsko-Biała stale zwiększa zakres udostępnianych e-usług oraz kanałów komunikacji. Te już uruchomione i dobrze funkcjonujące to m.in. Zapytaj Prezydenta, Zgłoszenia BB czy Miejski System Informacji Przestrzennej. – Planujemy już kolejne integracje systemów firmy Rekord z aplikacją mObywatel dotyczące np. opłat za odpady komunalne, użytkowania wieczystego, obsługi bieżących zaległości oraz interaktywnych formularzy urzędowych – zaznacza naczelnik.
Tomasz Borecki dodaje, że rozwój e-usług nabrał dodatkowego znaczenia na samorządowym szczeblu wraz z pandemią. – Okazało się, że rozwiązania, które wspomagają obsługę mieszkańców bez konieczności ich pojawiania się w urzędach, są współcześnie bardzo potrzebne. Ale i nam dało to jasne wskazanie, że wiele można zdziałać zdalnie, z ułatwioną logistyką i bez żadnego uszczerbku na jakości naszych usług zapewnianych samorządom w całej Polsce – podkreśla dyrektor Borecki. – To, czego nie da się w ten sposób zastąpić, to relacje międzyludzkie, a i one mają niezastąpioną wartość – dodaje. (MAN)
Janusz Szymura,
prezes firmy Rekord SI:
Nasza obecność w samorządach to jeden z najważniejszych aspektów funkcjonowania Rekordu w branży IT. Na przestrzeni już 35-letniej działalności firmy wprowadziliśmy wiele rozwiązań, także tych o charakterze innowacyjnym, które pozwoliły gminom wypełniać ich zadania w różnych obszarach, a tym samym odpowiadać na potrzeby ich mieszkańców. Firmę, tworzącą oprogramowanie dla samorządów, wzbogaca to o mnóstwo cennych doświadczeń, wynikających z praktycznego sprawdzenia naszych produktów w urzędowych realiach. Nie jest to łatwe, bo zawsze trzeba się trzymać bardzo wielu przepisów i uregulowań. Często wdrożenia są niejako odpowiedzią na pojawiające się nowe obowiązki, które samorządom zostały zlecone do wykonania, a my musimy pilnować tego, aby były równocześnie kompatybilne z dotychczasowymi „rekordowymi” rozwiązaniami.
Bielsko-Biała zajmuje tu miejsce szczególne. Rekord z autorskim pakietem Ratusz® obecny jest wprawdzie od lat nie tylko w gminach zlokalizowanych w południowej części Polski, ale to stąd nasza firma się wywodzi. Doskonale pamiętam początki samorządowej współpracy tu, w Bielsku-Białej, krótko po transformacji ustrojowej. A że jesteśmy tutaj do dziś, to najlepsze świadectwo jakości oferowanych usług i – najzwyczajniej to określając – ich przydatności.
Jedna z wdrożeniowych nowości w bielskim Ratuszu zapewnia możliwość uregulowania należności podatkowej poprzez coraz powszechniejszą aplikację mobilną mObywatel.