Z drogowym rozmachem

Trwa inwestycja związana z rozbudową ulicy Kościelnej w Bystrej. Kolejne zadania, ważne z perspektywy mieszkańców i rozwoju Gminy Wilkowice, są już na etapie projektowania.
Prace na ulicy Kościelnej, na liczącym ok. 288 metrów odcinku od ul. Klimczoka do ul. Pogodnej, dotyczą znacznego zakresu. Wymianie podlega nawierzchnia jezdni, co odbywa się w taki sposób, aby zwiększyć jej nośność, a zarazem poszerzyć do dwóch pasów ruchu i komfortowej szerokości 5,5 m. W ramach inwestycji powstaje lewostronny chodnik o szerokości 2 m oraz prawostronne pobocze z kruszywa. Ułatwi to poruszanie się pieszych, a przede wszystkim znacznie poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi.
Realizowane aktualnie przedsięwzięcie obejmuje ponadto budowę nowego łącznika ul. Skośnej z ul. Kościelną, który będzie posiadał docelowo dwa pasy ruchu, chodnik i pobocze. Z całością inwestycji wiąże się przebudowa infrastruktury, przepustu pod ul. Kościelną, zjazdów na posesje, kanalizacji deszczowej oraz zbudowanie nowego wylotu brzegowego do potoku Białka. Powstaną również dwa doświetlone przejścia dla pieszych w ciągu ul. Kościelnej oraz przejście dla pieszych wzdłuż ul. Pogodnej.
Przewidywany termin zakończenia inwestycji, która dofinansowana została z Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych (6,79 mln zł), to październik 2025 r.
Gmina Wilkowice jest obecnie na etapie projektowania w formule „zaprojektuj-wybuduj” kolejnych inwestycji w infrastrukturę drogową. Szczególnie zaawansowane są prace w przypadku przebudowy ul. Sportowej oraz rozbudowy ul. Do Lasku w Wilkowicach. Zadanie to zakłada poprawę dostępności komunikacyjnej do planowanego w dalszej perspektywie Centrum Sportu i Rekreacji przy ul. Do Lasku, poprzez budowę, rozbudowę i przebudowę sąsiadujących dróg publicznych, z uwzględnieniem bezpiecznego ruchu pieszego i rowerowego. Roboty, które prawdopodobnie ruszą jeszcze w tym roku, obejmą także na miarę potrzeb sieci uzbrojenia terenu, zjazdy czy urządzenia i obszary wodne.
Całkowita wartość wspomnianej inwestycji to nieco ponad 5,82 mln zł, na co składa się dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (2,83 mln zł) oraz Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (3,02 mln zł). Realizacja nastąpić powinna do 31 maja 2026 r.
Z przywołaną inwestycją wiąże się budowa i przebudowa ul. Spacerowej oraz przebudowa ul. Wypoczynkowej w Wilkowicach. Wszelkie prowadzone tu prace, które przewidziano również przy ul. Szczyrkowskiej, wpiszą się w część większego przedsięwzięcia obejmującego przebudowę dróg gminnych, budowę parkingów oraz ciągów pieszo-rowerowych w celu udostępnienia oraz poprawy bezpieczeństwa dojazdu i dojścia do Centrum Sportu i Rekreacji. Gmina i na to zadanie skutecznie zabiegała o środki zewnętrzne – łącznie na poziomie 1,76 mln zł – z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (1,29 mln zł) oraz Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (468 tys. zł).
Również we wstępnej fazie projektowania jest planowana rozbudowa ul. Do Boru w Wilkowicach. Kolejne z zadań drogowych przewiduje rozbudowę drogi do szerokości pasa ruchu minimum 3,5 m oraz utworzenie ścieżki pieszo-rowerowej o szerokości użytkowej ok. 3 m. Na obszarze objętym inwestycją znajdują się liczne sieci uzbrojenia terenu – telekomunikacyjna, elektroenergetyczna, wodociągowa, kanalizacyjna i gazowa, które będą podlegać pracom w niezbędnym zakresie. Koszt to 1,89 mln zł, w tym wsparcie z Rządowego Funduszu Polski Ład stanowi niemal dokładnie 88 proc. i wynosi 1,66 mln zł. Pozostałe środki rzędu 227 tys. zł to wkład własny Gminy. (MAN)
Maciej Mrówka,
wójt gminy Wilkowice:
Kolejne drogi na terenie gminy Wilkowice systematycznie zmieniają swoje oblicze. Warto natomiast podkreślić, że realizacja tak szerokiego zakresu prac nie byłaby możliwa bez wsparcia środków zewnętrznych, co pozwala istotnie odciążyć nasz budżet. Mówimy o inwestycjach, które służyć będą przede wszystkim naszym mieszkańcom, a jednocześnie są ukierunkowane na rozwój gminy. Centrum Sportu i Rekreacji w Wilkowicach to projekt ważny i założony w długofalowej perspektywie. Podstawą jednak do jego przeprowadzenia jest odpowiednio dobra i bezpieczna infrastruktura drogowa, uwzględniająca zarazem ruch pieszy czy rowerowy.